Lekcja 19 - Wartość linków

Wartość linków w ocenie wyszukiwarek

Wyszukiwarka ocenia linki biorąc pod uwagę wiele czynników. Podstawowe to autorytet, trafność, zaufanie i odpowiedni anchor tekst. Rozkładając proces sprawdzania linków przez algorytmy musimy wziąć pod uwagę też dodatkowe kryteria, oto one:

  • Niezależność źródła

Odnośnik zawarty na Twojej witrynie, linkujący do Twojej witryny nie jest niezależnym głosem. Dla wyszukiwarki oznacza to, że sam sobie pozytywnie oceniasz swoje treści. Dlatego taki link nie ma żadnej mocy. Wewnętrzne linkowanie służy do równomiernego rozprowadzania wartości rankingowej po serwisie.

Niezależny głos dla wyszukiwarki to zewnętrzny odnośnik z witryny w żaden sposób nie powiązanej z Twoją.

Niezależność źródła

Posiadając wiele stron można byłoby pomyśleć, że linkowanie do siebie jest świetnym sposobem na pozycjonowanie. Wyszukiwarki jednak z łatwością określą pokrewieństwo serwisów korzystając z rejestru Whois lub oceniając wzorzec linków  w obu serwisach. Takie linki zostaną zignorowane i potraktowane jako odsyłacze wewnętrzne.

Stworzenie dużej liczby stron tylko po to żeby wzajemnie do siebie linkowały nie ma sensu jeśli chodzi o SEO.

  • Domena a linki

Jeśli zdobyliśmy link od niezależnej strony to należy traktować to jako sukces. Jednak umieszczenie kilku linków na tej samej witrynie nie ma sensu ze względu na nadanie im coraz mniejsze wartości przez wyszukiwarki.

Obecnie popularne jest zdobywanie odnośników z dużej liczby różnych domen, w postaci artykułów sponsorowanych.  Jeśli chodzi o tą strategię pozycjonowania jest ona akceptowalna przez Google, jednak specjaliści SEO zalecają publikowanie wpisów gościnnych na najlepszych serwisach a jeśli skończą nam się miejsca to lepiej regularnie dodawać wpisy na witrynie o dużym autorytecie niż umieścić link na nowym serwisie ale o gorszych parametrach.

  • Różne źródła pochodzenia linków

Jeśli odnośniki do Twojej strony zostały opublikowane jedynie na blogach o tej samej tematyce to posiadasz małą różnorodność linków. Nie można zapominać o dywersyfikacji – wyszukiwarki lubią różnorodność. Media lokalne lub ogólnokrajowe, strony szkół prowadzących zajęcia o danej tematyce lub powiązane tematycznie witryny ale o szerokim zakresie treści to tylko niektóre z przykładów skąd warto zdobyć link.

Pochodzenie linków

Istnieje też ryzyko, że posiadane odnośniki tylko z jednego źródła jak np. blogi zostaną potraktowane przez wyszukiwarki jako manipulacja i zostaną zignorowane. Dodatkowym ryzykiem jest zmiana algorytmu który nada mniejszą wartość odnośnikom pochodzącym z  danego źródła. W konsekwencji nasze starania mocno ucierpią.

  • Czas odkrycia linku i jego usunięcia

Jeśli chodzi o aspekt czasu, wyszukiwarki wykazują zainteresowanie w zakresie:

  • czasu odkrycia linku 
  • czasu jak długo odnośnik istniał na danej witrynie
  • czasu dodawania linków (zbyt agresywne publikowanie odnośników może negatywnie odebrane)
  • trafność

Sam anchor text to istotny sygnał dla wyszukiwarki na temat trafności danej strony. Brane pod uwagę są jednak też inne czynniki:

  • Jakość linków zewnętrznych prowadzących do witryny z której posiadasz odnośnik do swojej strony.
  • Jeśli witryna linkująca do Ciebie, linkuje również do mocnych powiązanych tematycznie stron to bardzo dobry sygnał dla wyszukiwarki, jeśli jednak posiada odnośniki, przykładowo do stron z pornografią to stanowi to bardzo negatywny sygnał.
  • Miejsce w którym pojawia się odnośnik do Twojej witryny. Im bardziej widoczny tym lepiej. Czynnik ten jest zwany prominencją.
  • Ważne aby tekst sąsiadujący z odnośnikiem a najlepiej cały artykuł był związany tematycznie  z Twoją witryną.
  • Jeśli witryna linkująca do Ciebie posiada setki artykułów związanych tematycznie z Twoją branżą to dodatkowy pozytywny sygnał dla wyszukiwarki.
  • Wartościowa domena

Wśród pozycjonerów krąży mit o wielkiej sile odnośnika pochodzącego z domen EDU lub GOV. W jednej z swoich wypowiedzi Matt Cutts z Google rozwiał wszystkie wątpliwości, oznajmiając, że algorytm po samym rozszerzeniu nie ocenia witryny.

Siła - Domeny

Planująć swoją kampanie SEO, należy wziać pod uwagę wszystkie wyżej wymienione czynniki. Dodatkowo prowadząc firmę nie można zapominać o wpływie naszych działań na reputację przedsiębiorstwa, możliwości dłuższej współpracy z innymi oraz kwestią prowadzenia social mediów.

Dodaj komentarz