Lekcja 18 - Budowanie bazy linków

Budowanie bazy linków

Obecnie najważniejszymi czynnikami wpływającymi na pozycje strony są tzw. sygnały społecznościowe do których zaliczamy między innymi odnośniki przychodzące czy reakcje na treść w postaci czasu spędzonego na stronie przez użytkownika. Jeśli chodzi o social media i udostępniane w nich odnośniki to przyjmuje się, że nie mają wpływu na ranking wyszukiwania.

Dla wyszukiwarek ważne są odnośniki, które są dowodem uznania za cenną treść na stronie. Dlatego marketing treści polegający na tworzeniu i promocji wysokiej jakości contentu jest tak ważny. Pozwala zdobywać naturalne, najcenniejsze linki.

W jednym z wywiadów Matt Cutts  z Google zwrócił uwagę na błąd jaki ludzie popełniają chcąc osiągnąć jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Zamiast skupić się na stworzeniu doskonałej strony z świetnym produktem to poświęcają większość czasu na zbieranie odnośników. Niestety nie tędy droga.

Co wpływa na wartość linku?

Obecnie algorytmy oceniające wartość linków już nie bazują na wskaźniku PageRank. Głównym ich założeniem jest docenienie odnośników, które stanowią prawdziwy dowód uznania dla zawartej na stronie treści.

Mniej ważnymi ale istotnymi czynnikami wpływającymi na wartość linku są:

  • Anchor text

Anchor Text - Seo Services

Jest to zawartość odnośnika, który należy kliknąć aby przejść z jednej strony na drugą. Nazwa anchor tekstu sprawi, że wyszukiwarka założy, że link prowadzi do strony o tej tematyce i będzie zwiększać jej widoczność w rankingu wyszukiwania. Dawniej moc tekstu w linkach była tak ceniona, że powstały techniki spamerskie  zwane Google Bombingiem. Jednak firma google szybko zorientowała się co jest grane i wprowadziła algorytm Penguin, który sprawdza obecność nienaturalnych odnośników a następnie nakłada kary. Dlatego tak ważne jest  zdobywanie naturalnych, powiązanych tematycznie odnośników.

  • Trafność

Logicznym jest, że linki umieszczone na stronach poświęconej  tematyce takiej samej lub zbliżonej są dużo więcej warte niż odnośniki pochodzące z artykułów o innej tematyce.

Przykładowo jeśli prowadzimy salon fryzjerski w katowicach to posiadając link z Katowickiej Izby Gospodarczej wzmacniamy naszą stronę pod względem lokalizacji. Natomiast gdybyśmy zdobyli odnośnik od forum o tematyce stylizacji fryzur pozwoliłoby to wzmocnić stronę pod względem prowadzonej działalności.

  • Autorytet 

Stał się filarem algorytmu TEOMA, który swoją wyjątkowość zawdzięcza możliwości oceny linków na podstawie ich trafności.  Największy autorytet posiadają witryny z największą liczbą tematycznych odnośników. Zdobywanie linków z stron o największym autorytecie jest podstawą skutecznego link buildingu. Warto korzystać z narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic do określania wielkości autorytetu danej domeny.

Sklep Link building

  • Zaufanie

Jest to czynnik różniący się od autorytetu tym, że oceniamy poziom filtracji spamerskich linków. Polega na analizie sąsiedztwa witryny w celu oceny co inne serwisy mają na jej temat do powiedzenia. Do oceny zaufania serwisu służy narzędzie MozTrust

Linki obecnie stanowią bardzo ważną rolę w rankingu wyszukiwania. Jeżeli istnieją 2 tak samo wartościowe witryny o podobnej tematyce to algorytm musi określić, która z nich zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Tutaj ostatnie słowo mają odnośniki. Jeżeli więcej cenionych witryn odnosi się do domeny numer 1 to ona wygra pojedynek.

Dodaj komentarz