Lekcja 6 - Strategia SEO

Podstawy tworzenia strategii SEO – Wstęp

Obecnie strategia SEO, stanowi jeden z podstawowych filarów kampani marketingowej, każdego ceniącego się przedsiębiorstwa. Spowodowane jest to przez główne trendy:

  • Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania pozwala na pozyskanie nowych klientów i znaczne zwiększenie obrotów firmy.
  • Widoczność w rankingu wyszukiwań, samo w sobie stanowi reklamę – dla użytkowników jest to synonim wysokiej jakości wykonywanych usług czy sprzedawanych towarów.
  • Ze względu coraz częstsze korzystanie z internetu, przez konsumentów w celu zrobienia zakupów lub pozyskania informacji nie można zignorować tej drogi dotarcia do klienta.
  • Obecna sytuacja epidemiologiczna sprawiła, że obroty firm sprzedających towar w internecie nie tylko nie zmalały ale znacznie się zwiększyły. Dlatego tak ważna jest pozycja w internecie.

Praktyki SEO należy traktować jako proces, odbywający się bez przerwy i wymagający stałego wysiłku.

Stworzenie strony z odpowiednią treścią, budową i strukturą jest pracochłonne i kosztowne.  Efekty też nie przyjdą od razu. Jednak stosowanie technik SEO, inwestycja w wysoką jakość, pozyskanie dobrych linków oraz cierpliwość, sprawi, że zostaniesz sowicie wynagrodzony.

Branding

Dla użytkowników wysoka pozycja w wynikach wyszukiwań to oznaka autorytetu strony.  Klienci myślą, że nie znalazłaby się tutaj gdyby nie świadczyła najwyższej jakości usług.

Dlatego tak ważne aby słowo kluczowe, charakteryzujące profil działalności przedsiębiorstwa, było szczególnie pozycjonowane przez specjalistów SEO.

Wskaźnik ROI

Przyciągnięcie odpowiedniego ruchu na stronę to podstawowy cel działań w SEO. Ważne jednak aby przekładał się on na zyski w firmie. Odpowiedni dobór słów kluczowych sprawi, że osiągniemy lepszy zwrot z inwestycji niż z reklam w telewizji czy w radiu.

Strategia działań SEO to sprawa indywidualna

Nie da się stworzyć jednego planu pozycjonowania, odpowiedniego dla kilku witryn. Nawet jeśli ich działalność jest zbliżona do siebie. Wyszukiwarki wciąż się rozwijają dlatego specjaliści SEO muszą ciągle testować nowe rozwiązania aby zapewnić efektywne usługi.

Określając strategię działania należy wziąć pod uwagę wiele czynników między innymi:

  • co organizacja ma promować (treść, usługi czy produkty)
  • docelowy rynek (np. studenci)
  • markę
  • strukturę witryny (np. elementy nawigacyjne)
  • treść na stronie
  • poziom trudności modyfikowania treści  i struktury witryny
  • harmonogram tworzenia i dodawania nowych treści
  • poziom konkurencji

Internauci wprowadzają do wyszukiwarki różne typy zapytań. Można je podzielić na 3 grupy.

  • zapytania nawigacyjne (użytkownik ma na celu dotrzeć na konkretną stronę np. www.nazwafirmy.pl)
  • zapytania informacyjne (Użytkownik ma na celu dotarcie do informacji na dany temat nie znając żadnego konkretnego źródła np. ćwiczenia na biceps)
  • zapytania transakcyjne ( Użytkownik ma na celu kupno danego produktu np. termometr cyfrowy sklep.

Planując działania SEO należy zrozumieć jak te typy wyszukiwań powinny wpłynąć na treść i architekturę strony.