Jeśli zauważyliśmy spadek wejść na swoją witrynę, to w pierwszej kolejności powinniśmy zdiagnozować z jakiego źródła ruch znacznie się obniżył. Korzystając z narzędzi takich jak Google Analytics – wyświetl źródła ruchu i sprawdź wejścia pochodzące z Google. Jeśli znacznie zmalał ruch pochodzący z wyszukiwarki, powinniśmy sprawdzić czy na witrynę nie nałożono kary – informacja w Google search console.
Jeśli znalazłeś już przyczynę swoich problemów i jest to filtr, powinieneś się skupić na najlepszych praktykach optymalizacji i pozycjonowania o jakich pisaliśmy w naszym darmowym kursie SEO.
Jeśli nie została na nas nałożona kara a spadek ruchu jest znaczny, warto prześledzić kiedy miały miejsce duże aktualizacje algorytmów i sprawdzić czy wydarzenia te nie pokrywają się ze sobą.
Najsłynniejsze algorytmy Google to Panda i Pingwin. Co o nich wiemy?
Algorytm Panda
Został wdrożony 24 lutego 2012 i zatrząsł całą branżą Seo. Przedstawiciele Google napisali, że jego celem jest ograniczenie w wynikach wyszukiwania, widoczności stron ze słabą jakościowo treściom – skopiowaną lub bezużyteczną. Wyższe pozycje otrzymały strony zawierające oryginalną, potrzebną użytkownikowi treść – raporty, analizy, wyniki badań naukowych.
Firma Google, jednocześnie oficjalnie ogłosiła, że wykorzystuje w swoich czynnikach rankingowych dane pochodzące od użytkowników.
Od tego czasu doszło do wielu aktualizacji tego algorytmu o których Google oficjalnie nie informuje.
Co poprawić żeby algorytm Panda docenił naszą stronę?
Mała ilość treści – prowadząc sklep internetowy z bardzo dużą ilością produktów, ważne aby każdy z nich był dokładnie opisany, wysokiej jakości unikalną treścią.
Nieoryginalna treść – nawet zmodyfikowane treści pochodzące z i nnych stron są łatwo wykrywane przez Google, uznawane za duplikat a następnie ukarane filtrem
Przeciętna treść – Oryginalny artykuł o danej tematyce może nie wystarczyć, jeśli na ten temat napisano już tysiące razy. Warto szukać tematów będących nowością w danej branży czyli zastosować strategię błękitnego oceanu w content marketingu.
Treść niskiej jakości – Jeśli Twój artykuł zawiera błędy gramatyczne, nieprecyzyjne informacje lub mija się z faktami zostanie przez Google uznany za nie wartościowy.
Framy treści – rozdrabnianie się w tematyce dostarczanych treści jest tym na co algorytm Panda jest “uczulony”. Tworzenie wielu artykułów o tej samej tematyce nie jest mile widziane przez Google.
Jeśli nasza strona posiada wysoki autorytet to dla treści dostarczanych na stronę, Google stosuje mniejsze kryteria. Przykładowo, dodając słabszej jakości artykuł, będziemy wyżej niż konkurencja, która takiego zaufania nie posiada mimo lepszej treści.
Pamiętaj, że słaba treść nawet w jednej podstronie może być przyczyną obniżenia całej witryny w rankingu. Należy to mieć na uwadzę optymalizując serwis pod względem contentu.
Algorytm Penguin
Został wdrożony 24 kwietnia 2012 i miał na celu walkę z nieprawidłowymi odnośnikami. Odnotowano kilka aktualizacji tego algorytmu. Przez jego rzadką aktualizację, wyjście z filtra jest bardzo czasochłonne, może nastąpić jedynie w dniu kolejnej modyfikacji.
Cele algorytmu Penguin
Penguin bierze na celownik takie odnośniki jak:
Katalogi artykułów – witryny posiadajace z nich odnośniki są pod lupą algorytmu. Ludzie uciekający się do takich metod pozycjonowania, z reguły posiadają niskiej wartości witrynę.
Słabe katalogi – wartościowe katalogi to np. Directory lub Yahoo, resztę lepiej omijać.
Przesycenie słowami kluczowymi – zbyt duża ilość odnośników zawierających takie samo słowo kluczowe może zostać uznane za spam.
Odnośniki z witryn o innej tematyce i języku – Linki pochodzące z krajów na rynku których nie działasz są potencjalnym problemem. Wyjątkiem są wysokiej jakości witryny i mała ich ilość, mogąca świadczyć o urozmaiceniu profilu linków.
Spam w komentarzach – Jeśli przesadzimy z ilością odnośników w komentarzach pod wpisami na blogach i forum, to algorytm Penguin może wziąć naszą stronę pod lupę.
Pozostałe algorytmy Google
Algorytm Top Heavy Update
Wprowadzony 19 stycznia 2012 i wpłynęła na pozycję stron które przesadziły z ilością reklam na początku strony.
Algorytm Pirate
Wprowadzony 10 sierpnia 2012, nakładał kary na witryny wobec których wpływały skargi od DMCA.
Algorytm Exact-Match Domain
Wprowadzony 27 września 2012, zmieniał sposób oceniania stron mających w nazwie domeny słowo kluczowe.
Algorytm Payday Loan
Wprowadzony 11 czerwca 2013, brał pod lupę strony gdzie działalność spamerska była największa jak witryny z pożyczkami, kasynami czy filmami pornograficznymi.
Algorytm Hummingbird
Wprowadzony 26 września 2013 roku i stanowił modyfikację platformy wyszukiwania Google. Dodawał obsługę zapytań w języku naturalnym i wyszukiwanie semantyczne.