Lekcja 24 - Kontrola postępów kampanii SEO

Kontrola postępów kampanii SEO

Proces pozycjonowania strony jest dla wielu osób niejasny. Powodów tego jest wiele, jednym z nich jest długi czas oczekiwania na pierwsze efekty i ich rozłożenie. Dlatego bardzo ważnym jest wyznaczenie sobie mierzalnych celów takich jak:

  • generowanie sprzedaży
  • nawiązanie kontaktów z klientami
  • generowanie zysków z reklamy
  • stworzenie grupy stałych klientów
  • zwiększenie ilości organicznego ruchu

Aby osiągnąć wyżej wymienione cele trzeba się skupić na czynnikach im sprzyjających, czyli:

  • ilości wejść na stronę
  • nowych i powracających klientach
  • podstronach najlepiej konwertujących
  • podstronach z największą liczbą wejść z wyszukiwarki

Na początku działań warto ustanowić sobie źródła danych dla strony. Są to:

  • określenie ilości ruchu pochodzącego z wybranych słów kluczowych
  • określenie danych dotyczących konwersji
  • wyznaczenie najbardziej i najmniej efektywnych stron
  • określenie, które strony zostały zaindeksowane (czy najlepiej konwertujące produkty zostały zaindeksowane?)
  • określenie zmian w ruchu jakie spowodowała aktualizacja algorytmu Google

Kontrola postępów

Należy pamiętać, że z punktu widzenia specjalisty SEO najważniejszymi parametrami będą optymalizacja, wzrost ruchu i ilość linków zwrotnych. Jednak celem firmy zazwyczaj będzie wzrost sprzedaży, ilość nowych klientów itp.

Proces śledzenia można podzielić na 7 kroków.

  1. Zdefiniowanie strategii SEO – określenie czasu wdrażania i jasne określenie celu.
  2. Omów swoją strategię z pozostałym zespołem w firmie. Ważne aby Twoje cele pokrywały się z planami rozwoju przedsiębiorstwa.
  3. Ustal linię bazową – wartość parametrów  przed rozpoczęciem projektu i porównanie ich z danymi za miesiąc lub kwartał. Weź pod uwagę działanie czynników okresowych, mogących fałszować statystykę.
  4. Realizuj strategię – linki URL, zmiany techniczne, nowe treści.
  5. Zbierz dane dla każdego istotnego parametru.
  6. Porównaj dane z linią bazową.
  7. Wyciągnij wnioski. Gdy porównałeś wcześniejsze dane z nowymi, masz obraz tego czy kampania okazała się klapa i należy rozpocząć realizację nowej, czy jednak droga którą obrałeś okazała się strzałem  w 10.

Jeśli udaje Ci się osiągnąć dobre rezultaty to znaczy, że opracowałeś świetną strategię, warto więc ją wprowadzić na pozostałe podstrony, możesz pomyśleć o poprawieniu konwersji przez wprowadzenie lepszych treści. Jeśli rezultaty nie są zadowalające należy wziąć pod uwagę czas jaki upłynął od rozpoczęcia działań.  W dużych witrynach, do czasu pojawienia się zmian może upłynąć wiele miesięcy i pochopna zmiana strategii może być nieuzasadniona.

 

Dodaj komentarz