Proces pozycjonowania strony jest dla wielu osób niejasny. Powodów tego jest wiele, jednym z nich jest długi czas oczekiwania na pierwsze efekty i ich rozłożenie. Dlatego bardzo ważnym jest wyznaczenie sobie mierzalnych celów takich jak:
- generowanie sprzedaży
- nawiązanie kontaktów z klientami
- generowanie zysków z reklamy
- stworzenie grupy stałych klientów
- zwiększenie ilości organicznego ruchu
Aby osiągnąć wyżej wymienione cele trzeba się skupić na czynnikach im sprzyjających, czyli:
- ilości wejść na stronę
- nowych i powracających klientach
- podstronach najlepiej konwertujących
- podstronach z największą liczbą wejść z wyszukiwarki
Na początku działań warto ustanowić sobie źródła danych dla strony. Są to:
- określenie ilości ruchu pochodzącego z wybranych słów kluczowych
- określenie danych dotyczących konwersji
- wyznaczenie najbardziej i najmniej efektywnych stron
- określenie, które strony zostały zaindeksowane (czy najlepiej konwertujące produkty zostały zaindeksowane?)
- określenie zmian w ruchu jakie spowodowała aktualizacja algorytmu Google
Należy pamiętać, że z punktu widzenia specjalisty SEO najważniejszymi parametrami będą optymalizacja, wzrost ruchu i ilość linków zwrotnych. Jednak celem firmy zazwyczaj będzie wzrost sprzedaży, ilość nowych klientów itp.
Proces śledzenia można podzielić na 7 kroków.
- Zdefiniowanie strategii SEO – określenie czasu wdrażania i jasne określenie celu.
- Omów swoją strategię z pozostałym zespołem w firmie. Ważne aby Twoje cele pokrywały się z planami rozwoju przedsiębiorstwa.
- Ustal linię bazową – wartość parametrów przed rozpoczęciem projektu i porównanie ich z danymi za miesiąc lub kwartał. Weź pod uwagę działanie czynników okresowych, mogących fałszować statystykę.
- Realizuj strategię – linki URL, zmiany techniczne, nowe treści.
- Zbierz dane dla każdego istotnego parametru.
- Porównaj dane z linią bazową.
- Wyciągnij wnioski. Gdy porównałeś wcześniejsze dane z nowymi, masz obraz tego czy kampania okazała się klapa i należy rozpocząć realizację nowej, czy jednak droga którą obrałeś okazała się strzałem w 10.
Jeśli udaje Ci się osiągnąć dobre rezultaty to znaczy, że opracowałeś świetną strategię, warto więc ją wprowadzić na pozostałe podstrony, możesz pomyśleć o poprawieniu konwersji przez wprowadzenie lepszych treści. Jeśli rezultaty nie są zadowalające należy wziąć pod uwagę czas jaki upłynął od rozpoczęcia działań. W dużych witrynach, do czasu pojawienia się zmian może upłynąć wiele miesięcy i pochopna zmiana strategii może być nieuzasadniona.