plan seo

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Pierwsze kroki SEO

Działania SEO należy odpowiednio przygotować i przemyśleć, żeby w późniejszym czasie przyniosły jak najlepsze rezultaty. Rozwijając witrynę i wprowadzając zmiany w projekcie należy brać pod uwagę i wdrażać biznesową strategię SEO. Praktyki składające się na pozycjonowanie strony, mają bowiem wpływ na witrynę (wybór systemu zarządzania treścią – CMS), tworzenie treści czy plan marketingowy.

Przygotowanie planu SEO

Tak jak wspominaliśmy we wcześniejszych artykułach, elementy strategii SEO powinny znajdować się w Twoim planie na długo przed uruchomieniem witryny. Mają one wpływ na decyzje między innymi o wyborze hostingu czy rodzaju systemu CMS. Jednak w większości przypadków specjaliści SEO podejmują pracę nad już istniejącymi witrynami.

Na samym początku musisz określić komponentów planu.

Proces budowy witryny i definiowanie graczy.

Na samym początku musisz określić do kogo będzie skierowana Twoja strona, jakie treści chcesz przekazać użytkownikom oraz sprawdzić jak trafna jest treść którą posiadasz. Twoja firma musi mieć ustalone cele, wizję rozwoju i misję. Zdefiniowanie tych kwestii pozwala opracować skuteczną kampanię.

Tworząc zespół SEO, powinien on się składać z menadżera kontrolującego całość, grupy technicznej, grupy twórczej i analityków danych.

Pracując nad projektem bardzo ważna jest spójność wszystkich działów. Przykładowo jeśli osoby od PR mówią, że firma zajmuje się sprzedażą ubrań z bawełny a według Twojego planu SEO macie się skupić na ubraniach do ćwiczeń to należy jak najszybciej skorygować tą rozbieżność.

Definiowanie struktury informacyjnej strony.

Nie ważne czy pracujesz nad nową czy istniejącą już dłuższy czas witryną, należy rozplanować jej architekturę. Należy to zrobić w 2 kluczowych krokach:

1. Decyzja technologiczna

SEO jest procesem technicznym i wpływa na wybór podstawowych technologii. Przykładowo system CMS może wspomagać jak i utrudniać realizację strategii SEO – nie wszystkie platformy mają funkcję pisania własnych tytułów i opisów dla każdej strony osobno a inne z kolei tworzą setki stron treści zduplikowanej.

Oto najważniejsze punkty do określenia na samym początku:

  • Dynamiczne adresy URL – Należy uniemożliwić systemowi CMS generowanie adresów URL ze zbyt wieloma niezrozumiałymi znakami. Posługuj się atrybutem rel=”canonical”.
  • Identyfikator sesji – Zadbaj o to aby Twój CMS nie generował identyfikatora sesji.
  • Zbyteczne flagi w URL – Niepotrzebne, śmieciowe informacje znajdujące się w adresie URL mogą mieć wpływ na indeksowanie.
  • Linki i treść we Flashu – Zawsze zapewnij dodatkową ekspozycję treści i odnośników w formie zwykłego tekstu HTML.
  • Treści ukryte w formularzach – Ograniczenie dostępu do treści przed zalogowaniem do witryny jest złym pomysłem.
  • Przekierowanie 302 – Przekierowanie to stanowi dla wyszukiwarki informację, że nie przenieśliśmy treści na stałe, co pod względem SEO jest bardzo niekorzystne.

2. Decyzje strukturalne

Podstawową decyzją którą należy podjąć w fazie planowania, jest kwestia struktury nawigacyjnej i rozkładu wewnętrznych linków. Musisz odpowiedzieć na pytania:

Do jakich stron odwołuje się strona główna? Jakie strony reprezentują kategorię wysokiego poziomu? Czy strony o podobnych treściach powinny odnosić się do siebie nawzajem?

Dobrze dobrana struktura witryny, pomaga wyszukiwarkom ustalić, które podstrony są najważniejsze oraz określić trafność słów kluczowych.

Analiza słów kluczowych

Sprawdź jakich haseł uzywają użytkownicy aby znaleźć produkty i usługi podobne do Twoich. Jak te terminy wpisane są w hierarchię Twojej strony. Musisz myśleć jak Twoji potencjalni klienci i stworzyć logiczną strukturę.

Kategorie Allegro
Kategorie Allegro

Linkowanie wewnętrzne

Linki pomiędzy powiązanymi tematycznie artykułami pozwalają ustalić robotom indeksującym jak trafna jest dana strona i czy wyczerpuje ona tematykę. Warto przygotować architekturę witryny, która pozwoli na wzajemne odwoływanie się do siebie stron w linkach.

Anchor text

Anchor Text - SEO

Podlinkuj słowo kluczowe w sposób intuicyjny. Unikaj fraz takich jak “więcej” lub “kliknij tutaj”. Używaj dłuższych fraz. Przykładowo jeśli sprzedajesz choinki, utwórz odnośnik z tekstem “ Niektóre z naszych najpiękniejszych drzew” zamiast “Najlepsze choinki”.

Minimalizacja głębi linków

Głównym czynnikiem decydującym o ważności podstrony jest liczba kliknięć potrzebnych, aby przejść z strony głównej na stronę docelową. Fundamentalną regułą SEO jest powstrzymanie się od tworzenia wielopoziomowych kategorii na witrynie.

Dodaj komentarz