Informational Retrieval (IR) to nowa dziedzina nauki, powstała w drugiej połowie XX wieku na której polegają wyszukiwarki. Definiuje ona kilka podstawowych typów wyszukiwań takich jak:
Wyszukiwanie fraz sąsiadujących
- Polega na wykorzystaniu kolejności słów kluczowych przy analizie dokumentu.
Logika rozmyta
- Nie ma tu podziału na prawdę i fałsz. Najczęściej wykorzystuję się ją do wykrywania błędów ortograficznych.
Wyszukiwanie logiczne
- Polega na używaniu logicznych operacji i wykorzystywane jest do rozwinięcia zakresu wyszukiwania.
Ważenie terminów
- Polega na nadaniu wybranym terminom spośród słów kluczowych, większej wagi, tak aby polepszyć wyniki wyszukiwań.
Podczas “skanowania” witryny, wyszukiwarki sprawdzają wszystkie jego obszary między innymi: tytuł, metadane, nagłówki a także sam tekst. W następnym kroku na podstawie wielu czynników starają się ustalić jakość sprawdzanej strony.
Wyszukiwarki wykorzystują tak zwaną semantyczną łączność – proces dotyczy słów oraz fraz, łączących się ze sobą w skojarzenia. Wyszukiwarki budują własne słowniki i tezaurusy co pomaga im określić w jaki sposób niektóre terminy łączą się ze sobą.
Dzięki teorii zbioru rozmytego i niektórym równaniom, postrzegają one witryny w sposób podobny do ludzkiego.
Wybitni fachowcy w SEO poprawiając łączność semantyczną na stronie, mogą wyprzedzić konkurencję w takich aspektach jak:
- ocenianie poprawności słów kluczowych
- określenie jakie słowa kluczowe można umieścić na stronie o danej tematyce
- znajdowanie stron zapewniających tematycznie trafne wyniki
- ocenie powiązania między tekstem a wysoko ocenianymi stronami.
Sprawdzanie jakości treści
Wyszukiwarki muszą określić jakość i unikalność zawartości strony. Jeśli strona jest pełna błędów ortograficznych lub składa się z tekstów będących plagiatem to z pewnością obniży to jej jakość a w konsekwencji pozycje w rankingu.
Oceniany jest także poziom czytelności według indeksu Flescha-Kincaida na podstawie takich czynników jak średnia długość słów oraz ich liczba w zdaniu. Pozwala to na określenie poziomu wykształcenia potrzebnego do zrozumienia tekstu.
Jakość strony jest też mierzona poprzez czas jaki użytkownicy spędzają na witrynie – wskaźnik porzucenia. Przykładowo jeśli po kliknięciu w adres strony po chwili go opuszczają to jest to jasny sygnał dla wyszukiwarki, że jakość jej jakość jest niska.
Analiza linków
Proces ten polega na sprawdzeniu, kto podaje odnośnik do strony. Dzięki temu można rozpoznać, który podmiot jest połączony z którym i czy można mu zaufać, poprzez sprawdzenie autorytetu strony do niego linkującej.
Ilość odnośników do naszej strony jest ważna ale głównym czynnikiem rankingowym jest ich wartość.
Ważnym zagadnieniem jest tzw. sąsiedztwo linków, to na jego podstawie wyszukiwarka ocenia jaki autorytet ma Twoja strona na tle innych witryn o tej samej tematyce.
Istotny jest także sposób wdrożenia odnośnika na stronie i jego widoczność. Anchor text inaczej zwany kotwicą zawierający słowo kluczowe jest lepiej oceniany niż odnośnik bez nich. Przykładowo hasło wypożyczalnia samochodów będzie lepiej postrzegane niż napis „kliknij tutaj”.
Sygnały z mediów społecznościowych
Udostępnianie materiałów pochodzących z witryna, na stronach typu facebook czy twitter jest często spotykane. Specjaliści SEO twierdzą, że wyszukiwarki uznają to za jeden z czynników rankingowych. Jednak badania przeprowadzone przez Agencje Stone Temple Consulting wykazały, że udostępnienia w mediach społecznościowych nie przekładają się na rankingi.