Wyszukiwanie stało się jednym z podstawowych czynności obecnego społeczeństwa. Z danych statystycznych wynika, że w ciągu jednej sekundy przetworzonych zostaje ponad 7500 zapytań. Czasami w internecie możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że SEO umiera a pałeczkę w pozyskiwaniu wartościowego ruchu przejął marketing w mediach społecznościowych. Nic bardziej mylnego. SEO żyje i ma się dobrze, jak nigdy.
Bum na wyszukiwanie stale rośnie. Spowodowane jest to tym, że dzięki niemu ludzie mogą uzyskać w ciągu paru sekund to co jeszcze parę lat temu wymagałoby odwiedzenia biblioteki. Dodatkowo wyszukiwanie pozwala między innymi robić zakupy, przelewy, nawiązywać kontakty z ludźmi – czyli załatwiać bieżące sprawy.
Kiedy wyszukiwarki zaczęły zdobywać popularność doszło do tak zwanego disruptive event (zdarzenie destrukcyjne), w środowisku biznesowym. Powstała potrzeba osiągania jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania przez przedsiębiorstwa świadczące usługi i produkty.
Cel istnienia wyszukiwarek
Ludzie mogą skorzystać z wybranej wyszukiwarki aby przy jej pomocy znaleźć dokładnie to co ich interesuje. Jeśli wyszukiwanie trwa zbyt długo lub wyniki nie są trafne to użytkownik przy kolejnej próbie wpisze szukaną frazę gdzie indziej. To sprawia, że ich twórcy inwestują mnóstwo pieniędzy, czasu i energii aby poprawić działanie oraz być o krok przed konkurencją.
Główny zysk, wyszukiwarki generują poprzez reklamę w modelu PPC czyli płatność za klik. Aby w wynikach wyszukiwania nie pojawiały się tylko strony z reklamami nastawione na zysk, twórcy wyszukiwarek powołują specjalne zespoły do walki ze spamem. Jest to bardzo ważne dla osób pozycjonujących strony internetowe aby ich działania nie zostały uznane za przesyłanie spamu a w konsekwencji “nagrodzone” kara.
Udział w rynku
W większości krajów na świecie prym wiedzie Google. Oczywiście są państwa takie jak Chiny gdzie dominującą przeglądarką jest Baidu. Jednak jeśli mamy zamiar inwestować w SEO to optymalizacja właśnie pod Google jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem.
Jaki jest cel wyszukiwania?
Oczywiście celem wyszukiwania jest znalezienie informacji dotyczącej słów kluczowych inaczej zwanych zapytaniem, które zostały wpisane w przeznaczonym do tego polu. Zapytanie przybiera zazwyczaj formę kombinacji słów. Dlatego tak ważne jest psychologiczne zrozumienie przez osoby tworzące seo, występujących u użytkowników tendencji i sposobów posługiwania się słowem kluczowym w celu zdobywania informacji o usługach, produktach itp.
Procesy wyszukiwania:
-
Użytkownik potrzebuje informacji o wybranej witrynie, więc zadaje “pytanie nawigacyjne”, interesuje go kupno przedmiotu? Wpisuje “pytanie transakcyjne”. Szuka informacji dotyczącej zaistniałego faktu? Wpisze “zapytanie informacyjne”.
-
Zapytanie zazwyczaj składa się z 1 do 3 słów. Tabela przedstawia procentowe wartości, częstości wyszukiwań w zależności od liczby słów.
Liczba słów | Procent wyszukiwań |
1 | 25,8 % |
2 | 22,8 % |
3 | 18,7 % |
4 | 13,2 % |
5+ | 19,5 % |
-
Użytkownik sprawdza wyniki swojego zapytania, jeśli uzyskany efekt nie jest zadowalający zazwyczaj wraca i precyzuje swoje zapytanie.
Wyzwanie dla specjalistów SEO
Ekspertów od SEO i wyszukiwarki łączy wspólny cel – przekazanie użytkownikom jak najtrafniejszych wyników zapytań. Dlatego tak ważne jest zrozumienie wybranej grupy klientów a w szczególności sposobu w jaki szukają usług,produktów czy informacji.
Ze względu na specyfikę ruch pochodzący z wyszukiwarek jest najbardziej ceniony przez marketerów.
Podsumowanie
- Wyszukiwanie stanowi najcenniejsze źródło ruchu dla stron internetowych.
- Obecnie na światowych rynkach dominuje wyszukiwarka Google.
- Zapytanie zazwyczaj składa się z kilku słów. Jednak tendencja jest wyraźnie wzrostowo w słowach kluczowych innych niż dotyczących zapytań nawigacyjnych.
- Wyszukiwanie jest globalne.
Przedsiębiorstwa muszą znaleźć swoje miejsce w internecie aby mogły się rozwijać i nie zostać stłamszone przez konkurencję.
Wyszukiwarki stały się najlepszym sposobem dotarcia do konsumenta i rozwoju swojego biznesu a w konsekwencji zarabiania dużych pieniędzy.