Seo-Services

Napisane przez :

Kamil Roman

Kamil Roman

Kategoria :

Social media :

Temat na pierwszy rzut oka banalny i niezbyt ciekawy jednak jest niezbędny do zrozumienia rzemiosła jakim jest praca przy SEO. 

Podstawowym zadaniem jest przetwarzanie zasobów internetu. Witryny zawierają teksty, filmy, animacje, zdjecia oraz wiele innym rodzajów treści. O ile człowiek nie ma problemu z ich rozpoznawaniem to dla sztucznej inteligencji jest to bardziej skomplikowane. Dlatego wyszukiwarki oceniają strony według wybranych czynników do których nawiążemy poniżej.

Algorytm rankingowy

Poznanie i zrozumienie sposobu działania, indeksowania oraz oceniania stron przez wyszukiwarki jest bardzo pomocne dla każdej osoby zajmującej się profesjonalnie SEO. Pozwala to określić działania niezbędne do osiągnięcia swoich celów.

Wyszukiwarki przeprowadzają ogromną liczbę operacji zanim dostarczą najtrafniejsze wyniki wyszukiwań. Najkrócej można to przedstawić w 2 punktach.

  • Szperanie i indeksowanie setek miliardów stron oraz plików w internecie. Należy pamiętać, że wyszukiwarki ignorują strony z słabej jakości treścią lub nie dodają nowych informacji oraz nie mają odnośników w sieci.
  • Odpowiedź na zapytanie w formie przesłania listy wybranych stron.

Szperanie inaczej crawlowanie oraz indeksowanie

Wyszukiwarki odnajdują wszystkie publiczne strony w sieci i wybierają te które najlepiej pasują do zapytań użytkowników. “Szperanie” polega na sprawdzeniu wszystkich witryn zaczynając od stron bedących wzorem jakości. W następnej kolejności przeszukują wszystkie strony na które przeszły za pośrednictwem linków odnalezionych na wyżej wymienionych witrynach.

Struktura sieci oparta jest o odnośniki. Dzięki nim roboty wyszukiwarek  odnajdują miliardy połączonych ze sobą dokumentów.

Wyszukiwarki analizują ich treść. Taka czynność powtarza się aż do momentu kiedy indeksowanie zostanie zakończone. Jest to bardzo skomplikowany proces gdyż sieć jest złożona i bardzo rozległa.

Należy pamiętać, że wyszukiwarki mogą odnajdywać strony ale nie będą ich przeszukiwać gdyż określają je jako mało wartościowe.

Dane i rankingi

Wyszukiwarka przedstawia listę odnalezionych stron  w porządku satysfakcjonującym użytkownika, według jej algorytmu. Wybrane wyniki odpowiadające zapytaniu są szeregowane według wagi.Trafność i waga to czynniki na które specjaliści SEO mają wpływ.

Trafność – to stopień dopasowania przeanalizowanej treści do wpisanego w wyszukiwarkę zapytania. Trafność dokumentu wzrasta między innymi, kiedy zawiera słowo kluczowe lub jeśli posiada linki z innych stron z odpowiednim tekstem. 

Jest to pierwszy i podstawowy krok żeby dołączyć do wyścigu o pozycje. Jeśli na Twojej witrynie roboty szperające nie znajdą odpowiedzi na zapytanie, to nie wezmą jej w ogóle pod uwagę w prezentowaniu wyników wyszukiwań.

Waga – Jest to termin który cechuje ważność treści i jest niczym innym jak linkiem w dokumencie przekierowującym do innego dokumentu. Im więcej takich linków tym lepiej. Jednak wiadomo, że nie są one sobie równe.

Trafność i wagę strony wyszukiwarki oceniają za pomocą algorytmów, czyli złożonych matematycznych równań.  Ich głównym zadaniem jest oddzielenie ziarna od plew. Osoby zajmujące się SEO nazywają je czynnikami rankingowymi lub algorytmicznymi kryteriami rankingowymi.

Wyniki Wyszukiwania

Ocena zawartości strony internetowej

Mapa nawigacyjna witryny internetowej nie jest ignorowana przez wyszukiwarki i odgrywa ważną rolę. Jednak to unikalna i właściwa treść strony oraz jej motyw przewodni są najważniejszymi czynnikami branymi pod uwagę przez wyszukiwarki. 

Wartość treści oceniana jest przez analizę odnośników prowadzących do strony. Najprościej mówiąc wyszukiwarka sprawdza jak społeczeństwo reaguje na treść zawartą na naszej stronie.

Czego wyszukiwarka nie widzi na stronie?

Chociaż wyszukiwarki są w stanie określić, że na stronie znajduje się obraz to nie są w stanie rozpoznać co się na nim znajduje. Będą wiedzieć jedynie czy znajduję się na nim np. twarz lub czy zawiera treści pornograficzne. Wyszukiwarki cały czas się rozwijają i możliwości poznawania obrazów są coraz większe. Jednak moce obliczeniowe są jeszcze niewystarczające żeby mogły płynnie rozpoznać każdą napotkaną grafikę.

Wyszukiwarki mają również duży problem z odczytywaniem plików flash. Ten rodzaj  plików, jest możliwy do odczytania, jedynie po odpowiedniej optymalizacji.

Pliki audio i wideo również sprawiają trudność wyszukiwarkom. Istnieje duży problem z ich interpretacja. Przykładowo wyszukiwarka nie odróżni filmu przedstawiającego mecz piłki nożnej od filmu z wyścigu kolarskiego.

Także nowe technologi stworzone w javascript jak np AngularJS znacznie utrudnia pracę wyszukiwarkom i sprawia duży kłopot z odczytaniem przez nie treści.

Podsumowanie

Wiedza na temat działania wyszukiwarek powinna się znajdować w małym palcu każdego specjalisty SEO. Ich właściciele cały czas je rozwijają i aktualizują. Dlatego ludzie zajmujący się SEO muszą ciągle na nowo uczyć się ich działania.