Lekcja 11 - Analiza konkurencji

Analiza konkurencji pod względem działań SEO.

Sprawdź, które witryny konkurencji stawiają na SEO w procesie pozyskania klienta.

Rozpoczynając swoją przygodę z pozycjonowaniem strony, należy dokładnie sprawdzić konkurencję, która zajmuje najwyższe pozycje w wyszukiwarce dla danego zakresu słów kluczowych. 

Jeśli widzisz, że konkurencja stosuje się do zasad SEO, działaj zgodnie  z powiedzeniem Billa Gates’a – “Zaadoptuj i rozszerz”.

Oceniając historie witryn konkurencji, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Sprawdź czy wszystkie witryny, w tym strony zawierające produkty zostały poprawnie zaindeksowane. Możesz to zrobić wpisując w wyszukiwarkę hasło:  site:Nazwadomenykonkurencji.com 

Jeśli w wynikach wyszukiwań pojawi się nie wiele stron świadczy to o słabej optymalizacji pod kątem robotów indeksujących.

  • Czy kategorie i produkty będące towarem, zawierają tytuły nakierowane na słowa kluczowe.
  • Oceń wysokość wskaźnika PageRank.
  • Czy anchor tekst w elementach nawigacji na stronie jest bogaty w słowa kluczowe.

Ucz się od najlepszych. Przeanalizuj ich strategię marketingową.

Jeśli analiza przyniosła Ci odpowiedź i masz już listę konkurentów, osiągających duży ruch na stronie głównie dzięki sprawnym i przemyślanym działaniom SEO, spróbuj poznać ich strategię.

Sprawdź:

  • Pod jakie słowa kluczowe zoptymalizowali witrynę.
  • Skąd konkurencja pozyskuje odnośniki do strony głównej i popularnych produktów.
  • Czy używają jakiś sztuczek aby ułatwić indeksację.
  • Przy użyciu narzędzi takich jak Compete, Quantcast czy SEMRush oceń efekt ich kampani SEO.
  • Używając narzędzia The Wayback Machine, sprawdź z jakich metod optymalizacji strony korzystała konkurencja w przeszłości. Dzięki czemu zajmuje teraz topowe pozycje.

Twoja konkurencja, zajęła rynek wcześniej od Ciebie i na pewno zrobiła dokładną analizę sposobu myślenia waszych potencjalnych klientów oraz poznała najskuteczniejszą drogę dotarcia do nich.

Możesz to wykorzystać poprzez:

  • Sprawdzenie jakich słów kluczowych używają sprzedając te same dobra i usługi.
  • Przeczytaj artykuły, które publikują na innych witrynach niż własna.
  • Sprawdź ich kampanie w mediach społecznościowych.

Wiedza zdobyta w ten sposób da Ci duże możliwości działania.

Mając już wiedzę na temat najlepszej konkurencji w danej branży oraz sposobu ich pozyskiwania klientów, możesz teraz przeanalizować ich strategię i działania pozycjonujące.

Przeanalizuj treść na stronie konkurencji

  • Jaki rodzaj contentu znajduje się na ich stronie. Czy są to głównie artykuły, obrazy, filmy, wiadomości a może muzyka. Poznasz sposób traktowania klientów, czym ich przyciągają do siebie.
  • Jeśli posiadają blog firmowy, przeanalizuj go. Sprawdź czy w artykułach blogowych umieszczają reklamy.
  • Zobacz jak częst treści są modyfikowane. Jeśli regularnie oznacza to, że z tego kanału pozyskuje duży ruch.
  • Czy użytkownicy publikują swoje treści na witrynie.
  • Czy serwis na siłę próbuje wygenerować konwersję, umożliwia założenie konta lub ma charakter prasowy ze względu na strukturę.

Przeanalizuj profil linków zewnętrznych

Będzie to wymagało przyjrzeniu się anchor textom i autorytetowi linku. Do tych działań najlepiej użyć narzędzi takich jak Majestic SEO czy Open Site Explorer.

  • Sprawdź które strony posiadają najwięcej odnośników.
  • Skąd konkurencja pozyskuje linki.
  • Czy w linkach występuje dobrze zoptymalizowany anchor text.
  • Określ metody pozyskiwania linków (kampanie w mediach społecznościowych, PR itp. czy bezpośrednia współpraca z Twórcami linków).

Jeśli strategia SEO konkurencji sprawdza się u nich, można rozważyć pójście w ich ślady. Z drugiej strony dobrą opcją jest wykorzystanie strategii błękitnego oceanu i “uderzenie”  w obszar w którym konkurencja nie dominuje i stanowi ich słaby punkt.

Decyzja o wybraniu odpowiedniej strategii należy tylko do Ciebie ale dane zebrane poprzez analizę konkurencji może ułatwić Ci obranie właściwego kierunku.

 

Dodaj komentarz