Logo i jego projektowanie

 

Każdemu przedsiębiorcy zależy na uzyskaniu rozpoznawalności. Osiągnięcie tego celu nie jest proste i trzeba zwrócić uwagę na wiele kwestii. Jedną z nich jest zaprojektowanie odpowiedniego logo wpływającego korzystnie na wizualizację marki. Po prostu dzięki temu elementowi klienci dostrzegą daną firmę i zainteresują się jej usługami czy też produktami.

Tworząc markę, należy zadbać o identyfikację wizualną. Każdy przedsiębiorca chcący to osiągnąć, powinien zadbać o profesjonalne logo. Tworząc logo zyskuje się znak graficzny będący znakiem rozpoznawczym firmy umieszczanym na wizytówkach, w materiałach reklamowych, itp.

Projekt logo

Ile kosztuje projekt logo?

200 PLN
SILVER
  • 1 projekt
  • 3 poprawki
  • Pierwsze projekty w 24h
  • Logo w plikach wektorowych, bitmapowych
Kup
250 PLN
GOLD
  • 3 projekty
  • 6 poprawek
  • Pierwsze projekty w 24-48h
  • Logo w plikach wektorowych, bitmapowych
  • Znak wodny
  • Dostosowanie logo do fanpage
Kup
900 PLN
DIAMOND
  • 5 projektów
  • Nielimitowane poprawki
  • Pierwsze projekty w 24-48h
  • Logo w plikach wektorowych, bitmapowych
  • Znak wodny oraz favicon
  • Dostosowanie logo do fanpage
  • Prezentacja mockup
  • Księga znaku
Kup

Czym jest logo?

Logo to nic innego jak oficjalny symbol firmy. Istotną sprawą jest to, aby element ten odróżniał się na tle konkurentów, ale jednocześnie dzięki swojemu designowi i kolorystyce powinien przekazywać pewne informacje i emocje. Projektowanie logo jest więc skomplikowaną sztuką, a efektem końcowym pracy profesjonalisty jest element, dzięki któremu klient od razu będzie wiedział czym zajmuje się dana firma po jednym spojrzeniu na logo. Można śmiało powiedzieć, że projekt logo odpowiada za graficzne przedstawienie firmy. Termin logo jest bardzo obszerny. Element ten obejmuje bowiem kilka części składowych, jakimi są sygnet, logotyp i tagline. To wszystko składa się na kompletny znak rozpoznawczy firmy. Właściwe projektowanie logo ma bardzo istotny wpływ na wizerunek firmy. Podstawowym atutem takiego elementu graficznego jest fakt, że można go umieszczać w materiałach prasowych, marketingowych, na stronie internetowej, produktach, gadżetach firmowych, itp. Wysokiej jakości, estetyczny symbol zaprojektowany zgodnie z obowiązującymi zasadami pozostanie w podświadomości potencjalnych klientów.

Jakie są elementy składowe logo?

Na podstawie powyższych informacji można zauważyć, że logo może posiadać zróżnicowany wygląd. Jest to bardzo ważny element pozwalający się wyróżnić na tle konkurencji oraz dopasować się do własnej strategii identyfikacji wizualnej. Wiele nazw jest używanych zamiennie, dlatego istotne jest, aby rozróżniać poszczególne elementy składowe logo. Nieznajomość tych elementów przekłada się na niewłaściwe określenie swoich potrzeb. Na podstawie błędnych informacji grafik przygotuje materiały, które nie będą spełniać określonych wymagań.

Budowa logo

Sygnet

Jest to pierwsza rzecz zapamiętywana przez klientów. Nic w tym dziwnego, ponieważ sygnet to symbol graficzny, którego zadaniem jest przyciąganie wzroku. Czasami sygnet jest jedynym elementem logo, ale warto łączyć go z logotypem. Oprócz tego taki znak graficzny może być wykorzystywany osobno na produktach, w mediach społecznościowych lub jako favicon.

Logotyp

Jest to zapis nazwy firmy w formie tekstu. Aby stworzyć ten element, można wykorzystać inicjały, pełną lub skróconą nazwę. Oczywiście wygląd logotypu powinien odzwierciedlać charakter firmy.

Tagline

Tagline to innymi słowy hasło, motto albo cytat umieszczony w logo. Jest to dopełnienie nazwy firmy i najczęściej przedstawia jej misję albo najważniejsze wartości. Najczęściej tagline jest krótki i składa się z maksymalnie 3-4 wyrazów.

Jakie rodzaje logo są dostępne na rynku?

Oczywiście istnieje wiele różnych klasyfikacji podziału. Zasadniczo istnieje 6 typów logo. Trzy pierwsze z poniższej listy opierają się na obrazie, a trzy pozostałe na typografii. Klasyfikacja logo obejmuje następujące elementy:

  • Znak graficzny, czyli symbol, który wyraźnie i jasno określa markę (np. Puma, Apple).
  • Znak abstrakcyjny albo symboliczny. Istotne w tym przypadku jest znaczenie symboliczne oraz interpelacja. Ważne jest zachowanie odpowiedniej kreatywności znaku, który nie powinien być oczywisty. Rozwiązanie to jest idealne w przypadku najbardziej znanych firm (Nike, Mercedes).
  • Postać to typ logo wykorzystujący różne postacie stanowiące symbole marki. Mogą one posiadać ludzkie cechy, tak jak na przykład ludzik Michelin. W tym przypadku ważne jest jednak opracowanie przemyślanej kampanii promocyjnej.
  • Logotyp przez wielu mylony jest z logo, jednak w rzeczywistości stanowi jeden z jego elementów. Może być to również odrębny znak firmowy. Z opcji tej korzystają głownie nowe firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Z drugiej strony sam logotyp nie jest w stanie przekazać takich emocji jak wersja logo z sygnetem.
  • Glif to element posiadający pierwszą literę nazwy firmy. Znak z pewnością będzie łatwy do zapamiętania, ale może nie wzbudzać odpowiednich emocji.
  • Monogram albo inicjał. Elementy te są wykorzystywane przez marki posiadane przez wielu właścicieli. Najczęściej logo takie stanowi połączenie kilku liter lub znaków. Rozwiązanie to cieszy się dużą popularnością wśród wielu firm.

Zasady tworzenia logo

Jak widać dobre logo odgrywa bardzo ważną rolę w firmowym marketingu. Sprawą istotną przy projektowaniu jest nakierowanie grafika na własne wymagania, wyobrażenia i wizję. Co ciekawe, wcale nie trzeba trzymać się przedstawionych wyżej sztywnych reguł dotyczących elementów logo. Przełamywanie schematów umożliwia tworzenie nowych zasad i norm oraz osiąganie interesujących rezultatów. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych sprawach.

Na początku warto przejrzeć zasoby Internetu w poszukiwaniu ciekawych wzorów logo, które są dopasowane do naszych potrzeb pod względem stylu, kolorystyki czy też kroju fontów. Oczywiście nie oznacza to, że należy kopiować cudze pomysły, ale można w ten sposób nakierować grafika na to czego oczekujemy. Dzięki temu grafik będzie wiedział jaki jest gust klienta.

Zamawiając usługę, jaką jest projektowanie logo firmy należy krótko opisać działalność firmy, czym się specjalizuje oraz z czym ma się kojarzyć. Warto też powiedzieć co ma się znajdować w elemencie – napis, element graficzny, rysunek, itp.

Tworząc logo, należy pamiętać, aby było proste, przejrzyste oraz aby trafiało idealnie w zainteresowania klienta oraz w gusta klienta. Istotne jest zachowanie właściwej widoczności szczegółów oraz czytelności na billboardach, plakatach oraz małych wizytówkach. Dobrym pomysłem jest wybór kilku końcowych wersji kolorystycznych. Można stosować te kolory zamiennie lub dopasować je do konkretnych gałęzi działalności firmy. Pozostałe elementy, takie jak krój i główny rys powinny być niezmienne. W ten sposób budowany jest spójny wizerunek związany z branżą.

Błędy przy tworzeniu logo

Niestety projektowanie graficzne logo jest dość skomplikowanym procesem. Niedoświadczeni graficy popełniają błędy, przez które logo wpłynie negatywnie na wizerunek firmy, a nawet zniechęci ewentualnych klientów. Poniżej przedstawione są najpopularniejsze błędy popełniane podczas projektowania i tworzenia takich elementów:

  • Użycie zbyt wielu kolorów – w niektórych wypadkach większa ilość kolorów lub zastosowanie przejść kolorystycznych ma sens. Jednak zabiegi takie powinny skupiać się na symbolu graficznym, a nie na napisie. Innymi słowy, jeśli część graficzna jest kolorowa to tekst powinien być stonowany. Podstawowa zasada mówi o tym, aby logo posiadało nie więcej niż 2 główne kolory.
  • Niewłaściwy dobór fontów (czyli czcionek) – bardzo ważną zasadą procesu, jakim jest projektowanie logo dla firm jest zapewnienie maksymalnej czytelności tekstu. Elementy składające się na tekst muszą zachowywać odpowiednią przestrzeń między znakami ani nie mogą na siebie nachodzić. Styl czcionki powinien być dopasowany do charakteru firmy. W przypadku bardziej formalnych rozwiązań stosowane są nowoczesne i proste czcionki, natomiast w mniej formalnych firmach, których oferta skierowana jest głównie do młodych ludzi, możliwa jest większa swoboda.
  • Zbyt duża liczba detali – nadmierna ilość detali może mieć negatywny wpływ na projektowanie logo, które będzie trudne do odtworzenia na różnych materiałach reklamowych i konieczne będzie ich upraszczanie. To z kolei przekłada się na utratę spójności wizerunku.
  • Niewłaściwy format i wielkość logo – wielu amatorów projektują logo w formacie mapy bitowej. W porównaniu z wektorową wersją logo, bitmapa daje większą swobodę, jednak logo stworzone w taki sposób będzie wyglądać źle na różnych szyldach, kasetonach oraz innych materiałach reklamowych. Błędem jest również wybór niewłaściwej wielkości logo. Element taki jest wymagany w wysokiej rozdzielczości w wersji wektorowej EPS, SVG albo PDF.

Dlaczego nie warto korzystać z generatorów logo?

Cena projektowania logo jest uzależniona od wymagań klienta oraz od indywidualnej polityki cenowej usługodawcy. Niestety wielu klientów uważa, że tworzenie logo to zadanie proste, które nie wymaga wielkich umiejętności i można je wykonać samodzielnie korzystając ze specjalnych generatorów. Opcja ta jest kusząca tym bardziej, że cennik projektowania logo przy pomocy takich rozwiązań nie istnieje. Innymi słowy korzystanie   z generatorów jest darmowe.

Nie warto korzystać z generatorów przede wszystkim ze względu na fakt, że rozwiązanie tego rodzaju nie zapewnia profesjonalnej obsługi, takiej jak w najlepszych firmach. Właściwe projektowanie logotypów obejmuje opracowanie koncepcji i szkiców, przekazanie materiałów testerom oraz nanoszenie poprawek zgodnych z wymaganiami klientów. Żaden generator nie jest w stanie tego zaoferować, podobnie jak amatorzy, którzy na końcu przekazują klientowi jeden obrazek. W rzeczywistości księga znaku obejmuje aż kilkadziesiąt plików.

Jeśli więc komuś zależy na wysokiej jakości logo to stosowanie generatorów nie ma sensu. Warto zdecydować się na logo do kupienia w najlepszych, sprawdzonych firmach oferujących wspomnianą wyżej procedurę.

Generator

Ile propozycji logo zamówić?

Decydując się na tworzenie logo firmy klient chciałby otrzymać jak najwięcej propozycji. Należy się jednak liczyć z tym, że ich zbyt duża ilość generuje dodatkowe koszty oraz powoduje dłuższy czas oczekiwania. Optymalna ilość to od 2 do 4 propozycji logo. Dzięki temu można się spodziewać przedstawienia różnych wersji logo w zróżnicowanej stylistyce, która jednak oddaje charakter firmy w każdym przypadku. Po precyzyjnym określeniu własnych potrzeb i wymagań z pewnością w propozycjach uda się znaleźć idealny i satysfakcjonujący projekt logotypu.

Czym jest księga znaku?

Mówiąc o projektowaniu logo, nie wolno zapominać o pojęciu, jakim jest księga znaku. Jest to nic innego jak opis budowy logo oraz przykłady jego właściwego użytkowania. Rozbudowane księgi zawierają szczegółowe projekty i opracowania związane z logo i logotypem. Zasady zawarte w takiej księdze muszą być przestrzegane, aby zapewnić firmie dobry, jednolity wizerunek.

Księga znaku powinna powstać razem z projektem logo. Obejmuje ona następującą zawartość:

  • opis budowy logo,
  • opis znaczenia logo,
  • kolorystyka,
  • pole ochronne wokół logo,
  • grupa znaków firmowego kroju pisma oraz zalecane wielkości i rodzaje,
  • wersje mono i achromatyczne oraz inne warianty logotypu,
  • przykłady nieprawidłowej oraz prawidłowej formy logo.