Przeprowadzenie audytu istniejącej już strony, to podstawowe działanie przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem. Niestety wielu webmasterów nie ma dużego pojęcia o praktykach SEO. Wielu z nich nie chce dostosować strony do reguł panujących w pozycjonowaniu lub wdraża błędne pod względem SEO rozwiązania. Niezależnie od tego ile błędów wykaże audyt pamiętaj, że ich naprawa oraz długoterminowa strategia SEO przyniesie naprawdę duże korzyści.
Audyt witryny powinien zawierać zarówno wersję dla urządzeń mobilnych jak i stacjonarnych.
Potwierdź jakość i unikalność treści zawartych na stronie. Najlepiej zrobić to, wklejając fragment tekstu w pole wyszukiwarki. Warto umieścić go w cudzysłowiu aby Google szukało konkretnego łańcucha. Jeśli pojawi się więcej niż jeden odnośnik w wynikach wyszukiwań, przyjrzyj się adresom URL aby wyjaśnić dlaczego tak jest.
Upewnij się, że do danej treści nie prowadzi kilka adresów URL. Stanowi to częsty problem dużych witryn. Jeśli te same artykuły, są dostępne pod różnymi adresami URL, przeglądarka musi ocenić, któremu nadać większą wartość a który pominąć. Jeśli dostarczanie treści na różne sposoby jest konieczne – użyj plików cookie, to ułatwi pracę robotom indeksującym.
Sprawdzenie adresu URL
Pamiętaj aby Twój adres URL był prosty ale jednocześnie treściwy i zawierał słowa kluczowe. Ważne jednak aby nie był nimi przepełniony. Wyszukiwarka potraktowałaby to jako spam.
Ocena znacznika tytułowego
Sprawdź czy znacznik tytułowy na każdej stronie jest unikatowy i opisowy. Jeśli masz zamiar zawrzeć w nim nazwę swojej firmy zrób to na samym końcu.
Ocena znacznika meta
Sprawdź czy na witrynie znajduje się znacznik meta robots. Przypadkowo umieszczony znacznik noindex lub nofollow może zaniżać pozycję w rankingach. Zadbaj aby każdy znacznik meta description posiadał unikalną treść.
Ocena przekierowań
Zobacz czy wszystkie przekierowania działają prawidłowo. Zobacz też czy przekierowania kanoniczne są prawidłowo zastosowane. Pamiętaj, że im mniej przekierowań tym lepiej. Ich liczbę można zmniejszyć przez poprawienie wewnętrznych odnośników.
Ocena linków zewnętrznych
Przeprowadź ocenę odnośników prowadzących do Twojej witryny. W tym celu możesz użyć takich narzędzi jak:
Szukaj błędów takich jak zbyt częste użycie jednego słowa kluczowego, jeśli nie jest to nazwa firmy to znaczy, że popełniono duży błąd w strategii SEO. Przez takie praktyki można łatwo otrzymać karę od Google.
Poddomeny
Unikaj zbyt dużej ilości poddomen. Wyszukiwarki mogą nie przełożyć całego autorytetu domeny na jej podstrony.
Geolokalizacja
Pamiętaj o odpowiednim rozszerzeniu domeny, takim jak PL czy CO UK oraz o zweryfikowaniu adresu firmy w usłudze mapy Google. Pozostałe informację i wytyczne jakimi należy się kierować przy nastawieniu się na ruch z wybranego państwa znajdziesz w zakładce wiedza.
Atrybut ALT – zastosowanie
Sprawdź czy wszystkie grafiki na stronach są oznaczone atrybutem alt i zawierają nazwy plików. W ten sposób dodatkowo wpłyniesz pozytywnie na kontekst strony.
Jakość kodu
Walidacja W3C nie jest wymagana przez wyszukiwarki to sprawdzenie kodu jest zalecane. Użyj narzędzia SEO Browser.
Ocena słów kluczowych
Tworząc audyt należy zrobić to w kilku krokach:
1. Wyszukiwanie słów kluczowych
Wybranie idealnych słów kluczowych. Powinny być to frazy z których ruch najlepiej konwertuje i na nich się skupić. Należy to zrobić na samym początku działalności SEO.
2. Architektura witryny
Nie jest to proste lecz obowiązkowe. Przyjrzyj się bliżej swoim słowom kluczowym i porównaj je z istniejącą stroną. Spójrz na to jak na mapę witryny. Stwórz hierarchię, która doprowadzi użytkownika do stron generujących zysk.
Solidna hierarchia, pozwoli zyskownym stronom znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwania, na frazy z krótkiego ogona.
3. Mapowanie słów kluczowych
Jeśli masz już listę słów kluczowych i szczegółowy plan całej architektury, powinieneś zacząć mapowanie odpowiednich haseł na adresy URL ( nigdy w drugą stronę)
4. Ocena witryny
Mając mapę słów kluczowych, ocena witryny jako całości nie powinna stanowić problemu. Skontroluj też znaczniki i nagłówki.